Gevonden worden

Gevonden wordenGisteravond ben ik in afwachting van het optreden van de Toppers in Moskou (hilarisch) begonnen in het boek ‘Marketing is waardenloos’ van Joyce Meuzelaar (uitgeverij Thema). De volgende zin trok meteen mijn aandacht:

‘Als we onszelf vinden, worden we gemakkelijker gevonden door anderen’

Gevonden worden door anderen, dat willen we allemaal wel volgens mij. Is het niet in de liefde, of in je carriere, dan is het zeker als je een eigen bedrijf bent begonnen. Het liefst wil je toch dat mensen naar jou toe komen met leuke voorstellen, opdrachten en verzoeken. En het liefst zonder dat je daar al te veel voor hoeft te doen. Sinds ik begonnen ben met Anke Fokkens Trainingen ben ik steeds meer geinteresseerd geraakt in marketing. Ik vind het razend interessant om er over na te denken wat mensen beweegt om een product wel of niet te kopen of wel of niet in te gaan op een bepaald voorstel.

In de training ‘Persoonlijke Verkoop’ die ik geef aan startende ondernemers (vanuit een uitkering), behandelen we het voeren van verkoopgesprekken, maar ook het maken van een afspraak, het netwerken en de ‘elevator-pitch’. De ‘elevator-pitch’ is een verhaaltje van een paar regels waarin je iemand kort en krachtig duidelijk maakt wie je bent, wat je doet/ verkoopt, en waarom je gesprekspartner het beste jouw product kan afnemen. In de groepen behandelen ze elkaar en mij als mogelijke klant. We komen er elke keer weer achter dat een klant pas geinteresseerd raakt als hij of zij goed snapt wat er nu eigenlijk verkocht wordt. En helemaal als dit op een inspirerende, enthousiaste wijze gebracht wordt.

Logisch? Ja. Eenvoudig? Helemaal niet. Probeer het maar eens, in 1 zin uitleggen wat je nu precies doet. En dan ook nog in 1 zin vertellen waarom jij zo goed bent. Iedereen heeft in een sollicitatiegesprek wel eens meegemaakt hoe moeilijk dat is. Ook als je startende ondernemer bent en je zelf ook nog een beetje twijfelt welke richting je precies op wilt. Of als je meerdere dingen leuk vindt en goed kunt. Of als je heel specialistisch werk hebt, wat lastig uit te leggen is aan een leek.

Maar het is waar, je kunt nog zo hard werken, nog zo veel gesprekken voeren, folders versturen of websites maken, als je niet precies weet wat je verkoopt kun je dat ook niet goed overbrengen en zul je weinig succes hebben.

‘Als we onszelf vinden, worden we gemakkelijker gevonden door anderen’

Hmm.. als ik het boek uit heb hoop ik jullie te kunnen vertellen hoe je dat doet. Jezelf vinden..

Als iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag!

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

2 gedachten over “Gevonden worden

  1. Pingback: Hoe kun je klanten en opdrachtgevers makkelijker naar je toe laten komen? | Anke Fokkens's blog

  2. ik moest direct denken aan Paul de munnik:

    Wilt u uzelf niet vinden? schreeuwde hij. Mezelf vinden? En dan? Er achter komen dat ik mezelf helemaal niet mag? Of juist wel, dat jij denkt TOFFE PEER! en dat jij dan de enige bent die dat vindt? Mezelf vinden?

    maar laat maar weten wat je vindt

    gr Peter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s