Veranderen of jezelf blijven?

veranderen of jezelf blijven?Vandaag hoorde ik het weer een manager zeggen: ‘onze medewerkers moeten leren veranderen‘. Ik hoor het steeds vaker, en ik hoor het mezelf ook steeds vaker zeggen. Misschien komt het doordat ik ouder word, maar ik heb het idee dat de wereld steeds sneller veranderd.

De ontwikkeling in de technologie is bijvoorbeeld tegenwoordig bijna niet meer bij te benen (alhoewel, voor mijn nichtje en neefje van 1,5 is filmpjes kijken op een ipad doodnormaal). Door het internet en social media kunnen we alle informatie per direct beschikbaar hebben en er snel naar handelen. En: hoeveel mensen werken er nog hun hele leven bij het zelfde bedrijf? Vroeger was dat heel normaal, nu begin je vaak met een half jaar contract en verander je veel vaker van baan.

Niet iedereen loopt voorop bij veranderingen. Ik vond een mobiele telefoon in het begin ook onzin, echt waar ;-). Veranderingen kunnen eng en spannend zijn en weerstand opleveren. Managers proberen hun bedrijf optimaal te laten functioneren in deze veranderende wereld. Voor hen zijn medewerkers die moeite hebben met veranderen lastig. Logisch, ze gaan niet zo makkelijk mee met de vragen die de veranderende wereld aan het bedrijf stelt.

Als argument tegen veranderen hoor ik in mijn trainingen vaak: ‘ik wil juist mezelf blijven’ of ‘mijn kracht is authenticiteit’. Maar, wat is dat dan? Jezelf blijven? Ben jij nog dezelfde persoon als 10 jaar geleden? Ikke niet. Gelukkig maar! Ik heb dingen geleerd, mij ontwikkeld. Ik kan de meeste veranderingen niet tegen houden. En ondanks dat ik nu ook een iphone heb, heb ik nog steeds het gevoel dat ik mezelf ben. Voor mij heeft dat te maken met dat ik mijn eigen keuzes heb kunnen maken. Dat is denk ik ook waar de weerstand van de meeste mensen tegen veranderen in zit. Dat ze bang zijn dat ze niet meer hun eigen beslissingen kunnen nemen. Ze weten niet wat ze te wachten staat en of ze dat wel willen. Ze kunnen het niet overzien en dat maakt onzeker.

Dus, als je mensen wilt helpen met omgaan met veranderen moet je volgens mij:

1. Mensen empoweren zodat ze weten wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden, wat ze kunnen en willen.

2. Mensen in hun eigen taal uitleg geven over de (reden van de) veranderingen en alles wat daar voor hen bij komt kijken. Voor sommigen zal dat de wet en regelgeving zijn, of hoe een iphone werkt, voor anderen is dat welke bus ze moeten nemen of waar ze gaan lunchen.

3. Ze laten zien welke positieve effecten en kansen de veranderingen kunnen opleveren. Als je weet wat het je gaat opleveren heb je die stap uit je comfortzone er eerder voor over.

Ik probeer dit altijd toe te passen in mijn trainingen. Ik ben benieuwd wat jullie helpt om om te gaan met veranderingen. En hoe je je klanten helpt hier mee om te gaan. Ik vind het leuk als je je ervaringen hier onder met mij wil delen.

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

4 gedachten over “Veranderen of jezelf blijven?

      • Met mij bij Roads uitstekend. Na 7 roerige jaren nu weer flink in de opbouw, eindelijk weer aandacht voor inhoud….., maar nog steeds even gedreven en heel erg in jouw lijn!! Heel herkenbaar wat je doet, tja, IVB…..onnavolgbaar, maar wel op een uitstekende manier! We zijn flink concollega’s, maar dat is prima toch?? Complimenten hoor!
        Weet je nog dat jij mij min of meer bij Roads geïntroduceerd hebt vanuit de gemeente Haarlemmermeer? Groeten, Henriette

      • Nu je het zegt, dat is ook zo 🙂 Was ik al weer een beetje vergeten. Goed om te horen dat er aandacht is voor inhoud! Hoe meer mensen op die manier gaan werken hoe liever het mij is. En er kunnen dan natuurlijk altijd dingen beter, klantgerichter, efficiënter etc. Ik help graag om dat voor elkaar te krijgen 😉
        Dank voor de complimenten. Het lijkt me leuk een keer echt bij te kletsen. Zullen we anders een keer wat drinken?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s