Motiveren om te leren.

Ken je dat? Heb je het er bij je organisatie eindelijk door dat je die zinvolle cursus mag inkopen, krijg je de groep niet vol! Terwijl je zeker weet dat genoeg mensen in de organisatie die cursus goed kunnen gebruiken. Of je had afgesproken met je klant dat hij die opleiding zou gaan doen. Hij leek echt gemotiveerd. Op het laatste moment haakt hij toch af.. Hij heeft een plausibele reden, maar toch..

Hoe kan dat? En vooral, hoe kun je het voorkomen? Halfvolle groepen kosten geld, tijd, frustratie en het werkt ook niet goed voor de motivatie van overige cursisten.

Het afgelopen jaar heb ik mij verdiept in verschillende methodes die te maken hebben met gedragsverandering. Wat maakt dat mensen wel of niet bereid zijn om hun gedrag te veranderen en hoe houden ze dit ook vol? In deze blog geef ik jullie een samenvatting met de 6 belangrijkste punten. In de komende blogs zal ik die 6 punten verder uitwerken met ladingen aan praktische tips. Ik zal de tips toespitsen op het motiveren van mensen om te leren en naar cursussen te gaan (daar heb ik natuurlijk zelf ook het meeste baat bij :-)). Maar veel van deze tips kun je bij alle vormen van gedragsverandering toepassen. 

1. Mensen moeten pijn of ook wel urgentie voelen om gemotiveerd te zijn. Waarom zou je gedrag veranderen of iets nieuws gaan leren als je nergens last van hebt? Als jij denkt dat alles prima gaat, dan laat je het toch lekker zo? Dit betekent dus dat mensen in ieder geval duidelijke feedback moeten krijgen als hun gedrag niet zo ok is..

2. Om te willen veranderen is een verlangen nodig naar iets anders. Wat wil je wel? Er is niets motiverender dan een prachtig einddoel dat je heel graag wil behalen. Hoe concreter je het einddoel voor je ziet, hoe beter het werkt.

3. Om ander gedrag aan te leren heb je kennis en begrip nodig. Je moet weten wat gezonde voeding is om te kunnen afvallen. Je moet leren hoe je op een goede manier feedback kunt geven als je beter moet leren communiceren op je werk.

4. Veel mensen beginnen er niet aan omdat ze niet het vertrouwen hebben dat het wat uit maakt. Je krijgt dan de uitspraken: ‘Sollicitatietraining? De maatschappij zit toch niet op mij te wachten’ of ‘Een cursus, is dat niet veel te moeilijk voor mij?’

5. Ook het juiste moment is van belang. Voor de een is twee trainingen achter elkaar veel te veel, de ander zit dan net in de goede flow en kan het beste meteen doorpakken. Soms loop je iemand enorm te pushen en is hij niet vooruit te branden, een half jaar later kan hij dan ineens zelf graag willen. Hij moest aan het idee wennen, ziet anderen ook gaan oid, het moment is daar!

6. Als iemand zo ver is is steun heel belangrijk. Van alle kanten. De leidinggevende, de collega’s, de familie, eventuele begeleiding en natuurlijk de consulenten. Iemand gaat een stap doen uit zijn comfortzone. Dat is moeilijk en eng. Zonder steun is het heel makkelijk om bij de kleinste tegenslag weer snel naar die veilige comfortzone terug te hollen.

Wil je trainingen waarbij je de garantie hebt dat de cursisten na de training ander gedrag kunnen vertonen dan daarvoor? Klik dan hier.

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

10 gedachten over “Motiveren om te leren.

  1. Pingback: Koudwatervrees? | Anke Fokkens's blog

  2. Pingback: Het juiste moment | Anke Fokkens's blog

  3. Pingback: Geloof jij dat je kunt veranderen? | Anke Fokkens's blog

  4. Pingback: Kennis is macht (over je eigen leven)? | Anke Fokkens's blog

  5. Pingback: Het nut van dromen | Anke Fokkens's blog

  6. Klinkt interessant. Ik ken de principes van voice-dialogue. Ik leg in mijn trainingen omtrent gedragsverandering meer nadruk op het gedrag waarvan gedachten en gevoelens natuurlijk de oorzaak zijn. Voice-dialogue vergt naar mijn idee een groot reflectie- en abstractievermogen. Het is best moeilijk om je innerlijke stemmen te herkennen en ook nog te kunnen benoemen. Dat is voor veel van mijn cursisten (en voor mezelf ook trouwens) behoorlijk ingewikkeld en vaak ook eng. Vandaar dat ik gedrag als uitgangspunt neem. Aan de hand daarvan komen gedachten en gevoel dan meestal vanzelf naar boven. Die behandelen we dan bijvoorbeeld met RET, wat een heel praktische methode is maar vaak ook al ingewikkeld zat..

  7. Hij is weer goed Anke! En erg leuk dat je bij ons de cursus werkgeversbenadering komt geven! jammer genoeg ga ik niet deelnemen, maar het zou ook niet kloppen als ik het wel zou doen…. Geef je m op t stationsplein? Dan kunnen we een keer daarna iets afspreken misschien. Lijkt me leuk! Groeten, Henriette

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s