Zonder pijn kom je nooit verder

motiveren om te lerenIn mijn vorige blog ‘Motiveren om te leren’ schreef ik dat het voor re-integratiemedewerkers soms lastig is om hun klanten deel te laten nemen aan een training die belangrijk voor ze kan zijn. Ook is het voor opleidingscoördinatoren soms een heel karwei om groepen vol te krijgen terwijl er in eerste instantie wel veel animo leek. In Motiveren om te leren schreef ik hoe dit kan en 6 stappen die nodig zijn om mensen wel tot leren te krijgen. Ik heb beloofd elk van de 6 stappen verder uit te werken in nieuwe blogs.

Vandaag stap 1:

Mensen moeten pijn of ook wel urgentie voelen om gemotiveerd te zijn.

Als je niet het idee hebt dat je iets verkeerd doet heb je geen reden om te veranderen (en dus te leren).

Als je bank lekker zit en je vindt hem mooi, waarom zou je dan een nieuwe kopen? Maar als je bank doorgezakt is, hij is wat vaal geworden (pijn) en de meubelzaak bij jou in de buurt heeft nu opruiming (urgentie) is de kans een stuk groter dat er straks een nieuwe bank in je kamer staat te pronken.

Toch hebben veel mensen jarenlang een vale doorgezakte bank in hun kamer staan. Ze zijn zo aan die bank gewend, ze zien het niet meer. Ze hebben iemand met een frisse blik nodig die ze er op wijst (of buren met een nieuw interieur).

Wat betekent dit voor het stimuleren van mensen tot deelnemen aan trainingen?

1. Mensen hebben eerlijke feedback nodig. Veel re-integratiemedewerkers en leidinggevenden vinden het lastig kritiek te geven. Je wilt mensen immers niet kwetsen.. Toch help je mensen niet verder als je ze niet (op een goede manier) met de neus op de feiten drukt. Er zijn genoeg mensen die op bepaalde punten niet naar vermogen functioneren, confronteer jij ze er mee?

2. Veel mensen denken en zeggen dat ze iets goed kunnen. Maar laat ze het maar eens voordoen. Laat ze maar eens vastlopen (bijvoorbeeld in een rollenspel). Dat doet pijn.. Maar als je dan een cursus bij de hand hebt waarmee aan het probleem gewerkt kan worden help je ze meteen weer op weg. Iedereen wil pijn voorkomen en zal gemotiveerd zijn om er er iets aan te doen.

3. Je kunt pijn ook creëren door vragen te stellen die daar op gericht zijn. ‘Wat vind je precies vervelend aan je huidige situatie? Wat kun je daardoor allemaal niet? Wie hebben daar allemaal last van? Wat kan er gebeuren als je zo door gaat? Wat vind je van jezelf als je zo doet?’ Het lijkt naar om te doen, maar wrijf het er maar in.. Mensen moeten zich vaak eerst realiseren hoezeer ze zichzelf te kort doen als ze niet veranderen.

4. ‘Dat kan altijd nog.., dat ga ik nog wel een keer doen..’ Nee, het moet nu! Dit is de ultieme kans! Want, het is nu goedkoper, het is maar 1 x per jaar, als je deze training nu doet dan kun je daarna.. Bedenk je eigen Werelddealweken, Hamsterdagen of andere redenen om nu te beslissen, de drempel over te stappen en tot actie over te gaan.

5. In de taal van een promotietekst voor een training kun je ook met dit principe rekening houden. Let maar eens op:

– ‘Volgende week start de nieuwe assertiviteitstraining. Je leert beter voor jezelf opkomen en nee zeggen. Je kunt je aanmelden bij je leidinggevende.’

of

– ‘Heb jij dat ook wel eens? Je wilt tegen je leidinggevende zeggen dat je iets niet kunt of wilt maar je durft het niet.. Of je wilt je familielid zeggen wat je zo vervelend aan hem vindt maar je wilt ook geen ruzie.. (pijn) Dat komt goed uit! Volgende week kun je daar iets aan doen. Meld je nu bij je leidinggevende aan voor de cursus assertiviteit!’ (urgentie)

Wil je trainingen waarbij je de garantie hebt dat de cursisten na de training ander gedrag kunnen vertonen dan daarvoor? Klik dan hier.

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

2 gedachten over “Zonder pijn kom je nooit verder

  1. Pingback: Hoe kun je klanten en opdrachtgevers makkelijker naar je toe laten komen? | Anke Fokkens's blog

  2. Pingback: Het nut van dromen | Anke Fokkens's blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s