Koudwatervrees?

KoudwatervreesIn mijn blog Motiveren om te leren noem ik 6 stappen die mensen kunnen helpen de stap te nemen om aan een training te beginnen. Ik heb ze in verschillende blogs verder uitgewerkt. In deze blog vertel ik je meer over de laatste stap.

Stap 6. Als iemand zo ver is is steun heel belangrijk.

Heb je ooit zo’n nieuwjaarsduik gedaan? Ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het te vergelijken is met het starten van een nieuwe training. ‘Misschien is het wel goed en leuk om te doen’, ‘het is echt stoer als je het gedaan hebt’, ‘als je er eenmaal door bent valt het reuze mee..’. Maar brrr… voel jij ook wat koudwatervrees? De jongens op de foto doen het echter samen, er wordt goed op ze gelet en waarschijnlijk staan hun vriendinnen klaar met een grote handdoek en een lekker warm drankje. Dan wordt de kans toch een stuk groter dat je daadwerkelijk het water in gaat, en niet ‘per ongeluk’ de afslag Wijk aan zee voorbij rijdt..

Hoe help je cursisten over koudwatervrees heen?

  1. Realiseer je dat iets makkelijker gezegd is dan gedaan. Als iemand ‘ja’ zegt betekent dit nog niet altijd dat hij er ook meteen volledig achterstaat. Hij kan best nog terugkrabbelen. 
  2. Zorg voor steun. Zorg er voor dat een leidinggevende en collega’s weten dat iemand mee gaat doen aan de training. Zorg dat ze weten waar de training over gaat en de cursist stimuleren. Ik voer daarom vaak intake- en soms ook eindgesprekken met een leidinggevende of consulent er bij. Een korte, duidelijke omschrijving van de cursus in de uitnodigingsbrief of in de lesmap is handig voor de cursist om thuis te laten zien.
  3. Wees duidelijk. Zorg dat er goed en op tijd gecommuniceerd wordt over lestijden, locatie, groepsgrootte, deelnemers, programma, verwachtingen, eventueel vervoer etc. Een training beginnen is al eng genoeg. Onduidelijkheid maakt het nog enger. Een duidelijke uitnodigingsbrief met programma en een intakegesprek voorkomt veel uitval en slechte starten.
  4. Maak het belangrijk. Zorg dat ze echt tijd krijgen voor de training. Als er door de training werk blijft liggen is dat een prachtige uitvlucht. Besteed aandacht aan een feestelijke afsluiting, nodig mensen uit, regel een certificaat en zorg bijvoorbeeld voor foto’s en een verslag in het personeelsblaadje.
  5. Creëer een vangnet. Zorg er voor dat de cursist na de les zijn ei kwijt kan. Laat de trainer er voor zorgen dat er een veilige sfeer is tijdens de training zodat eventuele problemen vroeg en goed opgepakt kunnen worden.
  6. Zorg voor hulptroepen. Heeft een cursist hulp nodig bij het huiswerk? Check of hij dit zelf kan organiseren of dat er iets anders nodig is. Het huiswerk niet gemaakt hebben kan een enorme drempel zijn om naar de volgende les te gaan.

Wat zijn jouw ervaringen? Heb je zelf koudwatervrees ervaren bij het starten van een training? Wat had jou kunnen helpen? Of heb je tips die bij jouw klanten goed werken? Deel ze hier onder in een reactie op dit blog. Wellicht helpen we zo mensen toch die drempel naar een training/ ontwikkeling over te gaan.

Wil je trainingen waarbij je de garantie hebt dat de cursisten na de training ander gedrag kunnen vertonen dan daarvoor? Klik dan hier.

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

2 gedachten over “Koudwatervrees?

  1. Wat ik onder cliënten in de GGZ tegen kwam is dat het een drempel kan zijn om voor lange tijd een verbinding aan te gaan. Soms komt het voor dat zij een cursus niet starten omdat de angst er is dat bij voortijdig afhaken, voor wat voor reden dan ook, als falen wordt gezien. “Het is weer niet gelukt” komt harder aan dan de problemen die de cursus zouden kunnen oplossen.
    Om die reden heb ik toen ik bij een lescentrum in de GGZ ging werken workshops van een dagdeel geïntroduceerd. Geen verplichting; bekijk het eens. Voor een twijfelende cliënt is dat een manier om het veilig af te tasten. Vaak blijkt die eerste ervaring dan toch weer positief en zijn ze toch overtuigt dat het een prima idee is. Voor het cursuscentrum betekende het dat de “klant” toch even binnen is geweest, rond heeft gekeken en misschien wat folders van andere cursussen heeft meegenomen of heeft ontdekt. Het belangrijkste is dat je iemand eerst eens binnen krijgt, daarna pas kijken hoe je deze tot “aankoop” over kunt halen. De drempel ging dus zelfs nog lager dan “de eerste les is een proefles”. We gaven ook workshops over onderwerpen waar we geen cursus voor hadden. Dan leerden ze ons eerst op die manier kennen en vervolgens blijken ze daarmee voldoende vertrouwen gewonnen te hebben om andere cursussen af te nemen.
    Soms bleek de oplossing verrassend te zijn. We hadden een cursus/begeleiding “Budgetteren”, iets waarvan we verwachtten dat er vraag naar zou zijn, aangezien er best een grote groep cliënten met financiële problemen is. Tot onze verbazing krijgen we bijna geen inschrijvingen. Na bij trajectbegeleiders hierover op onderzoek gegaan te zijn bleek de naam niet goed te zijn: te fiscaal en het heeft de associatie “beperken”. We hebben toen aan een aantal cliënten gevraagd wat een goede naam zou zijn en daar kwam “Geld in balans” uit. Prompt steeg het aantal inschrijvingen. We hebben toen alle cursusnamen aan cliënten voorgelegd en ook bij een aantal andere cursussen bleek het aantal inschrijvingen vervolgens te stijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s