Activeren. Waarom is het makkelijker gezegd dan gedaan?

Things won't change til we doOntwikkelen, stappen zetten, (sociale) activering, groeien, in beweging brengen. Allemaal werkwoorden waar we ons dagelijks mee bezig houden en waar de actie vanaf spat.

Maar herken je dit? Je voert veel gesprekken. Goede gesprekken, dat zeker. Je klanten vertellen je veel en jullie krijgen veel inzicht. Maar de stap om echt in actie te komen lijkt soms te groot voor je klant. Je hebt veel gesprekken nodig en je vraagt je soms af wat iemand er nu daadwerkelijk mee doet.

In trainingen kom ik het ook regelmatig tegen. Ik kan nog zulke geweldige informatie geven en mijn best doen om theorieën leuk te brengen. Maar waar hebben de cursisten uiteindelijk het meeste van geleerd? ‘Dat toneelstukje over die wasmachine en dat ik de leidinggevende speelde’, ‘Dat ik aan het eind het geven van een presentatie voor de groep veel minder eng vond dan aan het begin’, ‘Dat ik er bij die oefening achter kwam dat ik helemaal niet zo’n ‘leeg hoofd’ heb als ik dacht’.

Ideale mix om leerstof in je op te nemen: 20% theorie, 30% feedback, 50% ervaring.

leercirkel van KolbKijk ook maar eens naar de leercirkel van Kolb. Daarin zitten ook niet voor niets vier elementen die je allemaal moet doorlopen als je iets wilt leren. Die moet je klant dus ook doorlopen als je wilt dat hij/ zij stappen gaat maken.

Welke favoriete leerstijl heb jijzelf? Waar ligt jouw comfortzone?

Veel trajectbegeleiders zijn echte bezinners of denkers. Als jij zelf ook moeite hebt om actief te gaan experimenteren hoe ga je dan zorgen dat je klant het gaat doen?

Neem die stap uit je comfortzone en ga aan de slag! Het geeft je snel veel informatie, mensen onthouden het goed en het geeft energie en plezier. Hoe doe je het?

Ik noem een paar mogelijkheden: speel een rollenspel, ga samen werkzaamheden uitproberen, laat je klant iets uitbeelden, voordoen, presenteren etc.

Jullie hebben vast geweldige voorbeelden van leuke oefeningen/ acties die je hebt gedaan met klanten en die veel opleverden. Deel je ze hier?

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

3 gedachten over “Activeren. Waarom is het makkelijker gezegd dan gedaan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s