‘Laat mij maar met rust’. Wat als dat niet kan?

  • Je staat bij de deur van het huis van je client. Hij doet niet open. ‘Laat me met rust!’. Maar jij weet dat er toch iets moet gebeuren, anders wordt hij straks het huis uit gezet. Wat doe je?
  • ‘Ik vind het wel gezellig hoor, die gesprekken met jou, maar ik hoef niet zo nodig iets te ontwikkelen. Ik vind het wel best zo.’ En wat als dat wel de doelstelling van jouw organisatie is?

In de poll in mijn vorige blog hebben lezers aangegeven dit de lastigste situaties te vinden. Jij ook? In je organisatie wordt gesproken over cliëntgericht werken, zelfregie, eigen kracht. Maar aan de andere kant heb je ook een opdracht. De client moet zich ontwikkelen, doorstromen of een baan vinden. Hoe verhoudt zich dit tot elkaar? Wat doe je bijvoorbeeld als een client zegt niks te willen, maar jij ziet dat er van alles zou moeten gebeuren?

Wat niet werkt: Aandringen en overtuigen. Motiverende Gespreksvoering leert je dat hoe harder jij pusht, hoe meer weerstand de ander ervaart. Hoe meer argumenten jij gaat bedenken dat iets zou moeten, hoe meer argumenten de ander automatisch bedenkt waarom het niet moet. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij gaan mijn haren al bij het woord ‘moeten’ overeind staan (vast een van de redenen dat ik voor mezelf werk ;-)).

Wat werkt wel? Natuurlijk is elke client anders. Cliënten kunnen verschillende redenen hebben waarom ze iets niet willen. De kunst is om daar achter te komen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je voor een dichte deur staat, of als het moeilijk is een gesprek met je client aan te gaan. Tips:

  1. Het aller belangrijkste (misschien een cliché) is contact. Investeer in contact, probeer je in te leven, wees nieuwsgierig, stel vragen om iemand beter te leren kennen. Maak het laagdrempelig. Vertel ook eens iets over jezelf. Je hebt misschien het gevoel dat je op deze manier niet doelgericht bezig bent, maar het geeft je ontzettend veel informatie en zal er voor zorgen dat de rest van het traject veel sneller gaat.
  2. Mensen denken soms dat hun manier de enige manier is. Ze hebben niet anders geleerd of ze zien geen andere mogelijkheden. Laat ze vrijblijvend zien dat die opties er wel zijn. Vertel bijvoorbeeld hoe anderen het doen (of laat diegene dat zelf vertellen). Soms is het handig dingen voor te doen of te laten zien. Dwing mensen niet tot een keuze, maar geef ze alleen informatie (dan kiezen ze vaak vanzelf).
  3. Mensen zien soms niet wat de verandering hen gaat opleveren. Waarom zo veel moeite doen? Je verandert als je ergens last van hebt (pijn), maar ook als je ziet wat je voor al die moeite terug gaat krijgen (verlangen). Help mensen om zelf zo veel mogelijk voordelen van de verandering op te noemen (wat je zelf uitspreekt onthoud je beter en sta je meer achter).
  4. Mensen denken soms dat ze het niet kunnen. Mensen die al veel ellende hebben meegemaakt in hun leven zitten niet te wachten op nog een mislukking. Daarom kiezen ze er soms voor om niets te doen. Maak dit bespreekbaar, geef er erkenning voor. Kijk samen of je de stappen heel klein kunt maken, en wat er nodig is om die stap toch aan te durven.

Verberg je ongeduld en irritatie (als ze die horen wordt het niks) en leef je zo goed mogelijk in. Clienten hebben altijd een goede reden voor hun gedrag. Als je kunt laten zien dat je dat begrijpt ben je binnen.

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stel hem hier onder in een reactie. Ik kom er dan de volgende keer op terug!

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

Een gedachte over “‘Laat mij maar met rust’. Wat als dat niet kan?

  1. Helder stukje! Heel herkenbaar ook. Het is goed om te onderzoeken wat de Ja achter de Nee is. Er zijn vele goede redenen waarom iemand niet wil meewerken. Jouw tips zijn heel bruikbaar om in een rustig en open gesprek te ontdekken wat de ander WEL wil. Daarbij komt dat er volgers zijn en leiders en leiders willen zelf kiezen, volgers willen zich veilig en vertrouwd voelen. Als je daar rekening mee houdt kom je een heel eind.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s