Hoe kun je klanten en opdrachtgevers makkelijker naar je toe laten komen?

Hoe kun je klanten en opdrachtgevers makkelijker naar je toe laten komen?Mijn vriend is een echte wijnliefhebber. Tijdens onze vakanties rijden we daarom regelmatig door prachtige wijngebieden op zoek naar wijnboeren om mooie wijn te kopen. Terwijl hij zich bezig houdt met jaartallen en druivensoorten zit ik onderweg te mijmeren wat je van deze wijnboeren kunt leren. En nee, ik ga je nu niet vertellen hoe je een eigen chateaux kunt beginnen ;-).

Ook al staan de meeste boeren die aan het chateaux verkopen keurig in een wijngids, ze maken het je niet altijd gemakkelijk:

  • Het chateaux staat niet in de gids. Of het staat wel in de gids, maar er staat geen adres bij;
  • Overal staan borden naar het desbetreffende chateaux, tot je in de buurt komt;
  • In de gids staat dat het de hele dag open is, maar als je er aankomt zijn alle poorten en deuren hermetisch gesloten;
  • Je komt aan, het ziet er onverzorgd uit, het is onduidelijk wat het woonhuis is en waar jij als koper welkom bent.

Je merkt wel, ik heb het zwaar gehad deze vakantie 😉 Gelukkig kan het ook anders (zie foto). Er zijn natuurlijk verschillende redenen voor bovenstaande situaties, maar wat ik interessanter vond is wat maakt dat je bij de ene graag iets koopt en bij de ander niet. En wat jij daar als medewerker in het sociale domein (en ik als ondernemer) van kunt leren. Ik kwam tot 4 belangrijke elementen:

  1. Zichtbaarheid. Komen jouw klanten en opdrachtgevers jou regelmatig tegen? Staat je website hoog in google, zien ze je voorbij komen op social media? Ben je aanwezig op beurzen en congressen? Als bezoeker of zit je in het panel? Wat kun je doen om nog zichtbaarder te worden (en wanneer word je irritant)? Welke media kun je nog gebruiken om jouw doelgroep te bereiken? Welke bijeenkomsten bezoeken zij?
  2. Bereikbaarheid. Als ze je gevonden hebben, kunnen ze je ook bereiken? Hoe snel reageer je op mail of bel je terug? Wie geef je je mobiele nummer? Je kaartje? Reageer je ook tijdens je vakantie? Zet je op social media alleen jouw pr-verhalen of maak je ook echt contact met anderen? Wat kan er bij jou of jouw organisatie beter?
  3. Duidelijkheid. Wat heb je precies te bieden en voor wie? Zie ook dit artikel van een paar jaar geleden. Waar ben je naar op zoek? Ik kom nog heel veel  trajectbegeleiders tegen die nooit een oproep voor een geschikte werkplek voor hun klant op hun linkedin zetten. Waarom niet?
  4. Gastvrijheid. Voelen je doelgroepen zich welkom en aangesproken? Sluit je echt bij ze aan? Waarom zijn er vaak zo weinig werkgevers op een congres over het sociaal domein? Overdag laat je je winkel moeilijk in de steek. Ervaringsdeskundigen zullen vaak geen 100 euro entree betalen. Hoeveel vaktaal gebruik je in je communicatie? Waar moet iemand wachten en hoe ziet de gespreksruimte er uit?

Volgens mij is ‘bedrijfsblindheid’ de belangrijkste oorzaak dat bovenstaande punten vaak niet volledig benut worden. Je werkt ergens al zo lang dat alles voor jou gewoon is geworden. Het is dan heel moeilijk je te verplaatsten in je klant of opdrachtgever. Je ziet de goede maar ook de minder goede punten van jou en je organisatie niet meer. Daarom is echte feedback zo belangrijk. Hoe vaak vraag je er naar? En doe je ook echt wat met de antwoorden? En ga eens op bezoek bij je concurrent. Hoe doet die het? Wat kun je daarvan leren?

Ik ben heel benieuwd naar jouw goede voornemens naar aanleiding van dit artikel. Deel je ze in een reactie? Wellicht heb ik of anderen er ook wat aan. Heb je tips voor mij ten aanzien van deze 4 elementen dan hoor ik dat natuurlijk ook heel graag!

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

2 gedachten over “Hoe kun je klanten en opdrachtgevers makkelijker naar je toe laten komen?

  1. Mooie reactie Gerie! Goede voorbeelden van ‘aansluiten bij’ (zo noemen we dat in de Individuele Vraaggerichte Benadering IVB). Je verdiepen in je klanten, opdrachtgevers, verwijzers, ze laten mee denken en het allermooiste, samen beslissen. Dit stimuleert mij weer om ook weer eens na te denken over hoe ik meer onderzoek kan doen naar de trainingsbehoeftes in het sociale domein. Ideeën? Ze zijn welkom.

  2. Goed onderzoeken hoe je aan je klanten komt maakt een groot verschil.
    Toen ik een scholingscentrum leidde hebben we voorlichtingbijeenkomsten georganiseerd voor zowel verwijzers als cliënten (GGz).
    De voorlichting werd gedaan door cliënt-vrijwilligers die zelf de lessen geven, en dus materiedeskundig zijn. Deze hebben goed inzicht hoe de cliënt naar de voorlichting kijkt.
    Er was een medewerker aanwezig die alles van de financiering wist, contact had met trajectbegeleiders en, in ongewone situaties, mij als coördinator erbij kon roepen: “Is hier een mouw aan te passen?”. (Ik moet namelijk verantwoordelijk afleggen aan de manager.)
    Resultaat: Met een cliënt meegaan naar een voorlichtingsbijeenkomst kan door de verwijzer geregistreerd worden als cliëntcontact. De verwijzer heeft direct antwoord op vragen en direct samenspraak “Hoe kunnen we dit oplossen?”. Dus verwijzer is happy.
    De cursist maakt al contact met de docent, ziet de locatie en andere cursisten. Hiermee wordt het laagdrempeliger.
    Voor ons scholingscentrum: De cursist en de verwijzer zijn binnen geweest, zien dat er altijd gepoogd wordt mee te denken, en neemt altijd wel nog een paar andere folders mee.
    De manager ziet: Mmmh, niet alle aanmeldingen zijn voldoende gefinancierd, maar op deze manier krijgen we wel meer aanmeldingen. En is bereid wat meer door de vingers te zien.
    Door te kijken vanuit alle perspectieven, en je daar dus ook in te verdiepen, krijg je je omzet omhoog.
    Ander voorbeeld: Veel cliënten hebben financiële problemen, maar onze cursus “Budgetteren” kreeg amper aanmeldingen. Na op onderzoek gegaan te zijn bij de trajectbegeleiders “Hoe kan dat?” krijgen we te horen “Bij het noemen van de naam van de cursus zijn de cliënten al niet minder geïnteresseerd”. De naam ‘Budegetteren” kwam bij cliënten over als “inperken” en “controle” uit handen geven. We hebben toen de naam veranderd in “Geld in balans” en kregen meer aanmeldingen. Daarop hebben we de namen en beschrijvingen van alle cursussen voorgelegd aan cliënten en verwijzers, en hen laten beslissen wat de naam en omschrijving zou moeten zijn. Dit soort actie levert goede respons, niet slecht op het aantal aanmeldingen, maar ook omdat wij de verwijzers lieten meedenken hoe ons aanbod het beste aansluit bij hun cliënten. Samenwerking.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s