Is jouw klant klaar voor de start?

Je hebt het super goed voorbereid met je klant. Alle mitsen en maren besproken. Jullie gaan er allebei voor. Je klant is klaar voor de start en je bent bijna net zo gespannen als hij. Als het allemaal maar goed gaat..

Klaar voor de start

In een eerder blog Gedragsverandering. Hoe krijg je het voor elkaar? schreef ik over de 6 fases bij gedragsverandering. We zijn inmiddels aanbeland bij fase 4. Actieve verandering. Iemand onderneemt daadwerkelijk actie en vertoont ander gedrag.

Wat fijn. Je klant gaat daadwerkelijk beginnen op die nieuwe werkplek. Of hij is gisteren toch gestopt met drinken, heeft toch de behandelaar gebeld om aan zijn gezondheid te gaan werken, of heeft zich aangemeld voor die cursus. Het is gelukt. Super!

Maar… juich je niet te vroeg? Gaat hij het volhouden?

Een goede start is het halve werk. Een nieuw begin is een stap uit de comfortzone en per definitie spannend en lastig. Kijk samen hoe je het minder spannend en lastig kunt maken. Bespreek waar iemand tegen op ziet en wat er mis zou kunnen gaan. Probeer samen oplossingen te bedenken die hem door dat moeilijke begin heen kunnen loodsen.

Een paar suggesties:

  • Spreek een niet te groot tijdslimiet af. Eerst een paar middagen ergens meedraaien is beter te overzien dan dat iets meteen definitief is. Of bijvoorbeeld een gedeelte van de week niet drinken, een uur per dag een bepaalde oefening doen.
  • Regel steun. Doe het samen, zorg dat iemand opgevangen wordt, dat hij iemand kan bellen bij vragen, etc. Soms is het niet eens nodig, alleen het weten dat er een back-up is scheelt al een hoop stress.
  • Hak het in delen. Niet de hele kamer in een keer opruimen, maar eerst alleen die kast. Niet meteen alle werkzaamheden laten doen, maar beginnen met een gedeelte.
  • Zit er bovenop. Check na een eerste dag hoe het is gegaan. Bij je klant, een eventuele werkgever of andere mensen die er mee te maken hebben. Durf ook te vragen wat er niet goed ging, vraag door en neem zonodig maatregelen. En laat het niet bij die ene check..

Misschien klinkt het als een grote investering qua tijd en energie van jouw kant. Maar realiseer je: Een goed begin is echt het halve werk!

Wat doe jij om jouw klant te helpen bij dat moeilijke begin? Alle tips zijn heel erg welkom! Deel ze in een reactie!

Andere artikelen van mij over gedragsverandering zijn Motiveren om te leren en Zonder pijn kom je nooit verder.

Vind jij als professional kwaliteit leveren belangrijk? Klik dan rechtsboven aan de startpagina op ‘Meld je hier aan!’ en krijg elke maand nieuwe tips en inspiratie in je mailbox. Je krijgt dan ook het e-book over motivatie.

Wil je 4x per jaar mijn nieuwsbrief met informatie over mijn trainingen ontvangen? Meld je dan hier aan. Natuurlijk zijn je gegevens veilig bij mij en kun je je voor beide makkelijk afmelden.

 

Een gedachte over “Is jouw klant klaar voor de start?

  1. Pingback: Denk je mee? Hoe helpen we Sanne? | Anke Fokkens's blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s